Finfluencer – Influencers inom aktier och finans

Aktiemarknaden är stekhet och aldrig har så många inveskterat aktivt som idag. Som ny investerare är det vanligt att söka efter inspiration och precis som i övriga samhället faller ofta ögonen då på influencers. Inom finans har de blivit så populära att de fått ett eget begrepp: finfluencer.

Finfluencers finns på både gott och ont. Många utnyttjar unga småsparare som okritiskt följer de tips och råd som ges om aktiemarknaden. Men merparten av Sveriges influencers inom finans är seriösa och publicerar information och tips många har glädje av.

Seriösa influencers inom aktier och finans

I denna artikel lyfter vi fram några av finans-Sveriges största influencers. Det är både män och kvinnor och även några par, något de flesta har gemensamt är att de gjort detta i många år.

Några av dessa influencers är anonyma vilket är lite tråkigt på ett sätt. Men den positiva aspekten med anonymiteten är å andra sidan att de kan vara mer ärliga och frispråkiga då de inte riskerar att ”förlora något”.

Rika tillsammans

Namn:Jan och Caroline Bolmeson
Startade:2007
Url:https://rikatillsammans.se
Följare:700 000+
Jan Bolmeson och Caroline Bolmeson

Rika Tillsammans är Sveriges överlägset största blogg om privatekonomi. Den har funnits ända sedan 2007 och passar dig som är intresserad av privatekonomi, fonder, pengar och sparande.

Bloggen drivs av paret Jan och Caroline Bolmeson. Vid sidan av bloggen håller de föreläsningar inom privatekonomi, poddar och har en Youtube-kanal. Utöver det har de även skrivit boken ”Gör ditt barn rikt”.

TIPS!
Missa inte vår artikel där vi tipsar om fler aktieböcker för nybörjare.

Totalt har Rika Tillsammans skrivit fler än 1 000 artiklar vilket gör det till en enormt stor kunskapsbank för både den nye och den lite mer rutinerade investeraren.


Cornucopia

Namn:Lars Wilderäng
Startade:2008
Url:https://cornucopia.cornubot.se
Följare:500 000+
Lars Wilderäng, Cornucopia

Lars Wilderäng driver Cornucopia, en av Sveriges mest inflytelserika bloggar om ekonomi och miljö. På Cornucopia skriver han om politik, skatter och bostadsbublor.

Evig tillväxt i en ändlig värld?

Lars Wilderäng har investerat aktivt sedan 1993 och är utöver bloggare också författare, han har bland annat gett ut deckare som blivit sucéer. Se de böcker Lars Wilderäng skrivit.


Kronan till miljonen

Namn:Anonym
Startade:2016
Url:https://kronantillmiljonen.se
Följare:50 000+
Kronan till miljonen är anonym

Kronantillmiljonen.se skapades 2016 och drivs av en anonym man som till vardags arbetar inom IT. I en intervju på sajten TradeVenue avslöjar han att han är drygt 30 år och började investera när han hade cirka 100 000 kr.

Alla kan bli miljonär, du också.

Hans popularitet beror till stor del på frispråkighet, eftersom han är anonym kan Kronan till miljonen skriva precis vad han vill utan att behöva tänka en gång extra. Han tipsar gärna om andra finansskribenter och har alltid en positiv ton.


Mohammeds väg till miljonen

Namn:Mohammed Salih
Startade:2019
Url:https://www.instagram.com/mohammedsvagtillmiljonen
Följare:80 000+
Mohammed Salih

Till skillnad mot flera andra på denna lista över influencers så kom Mohammed Salih underfund med att han ville bli miljonär först i vuxen ålder. Efter bara 2 års smart sparande och välavägda investeringar nådde han dit.

”#börsenföralla”.

Mohammed arbetar numera för Aktiespararna, men är fortfarande aktiv privat på Instagram under namnet Mohammeds väg till miljonen. Kontot har över 80 000 följare och blev snabbt otroligt populärt för de sunda tipsen om ett balanserat sparande.


Miljonär innan 30

Namn:Anonym
Startade:2006
Url:https://tradevenue.se/miljonarinnan30
Följare:24 000+
Miljonär innan 30 är anonym

Miljonär innan 30 började köpa fonder redan under tonåren och var också tidig med att börja blogga. Valet att blogga under pseudonym var ingen självklarhet, men som anonym är det enklare att vara helt öppen med sin lön, sparkvot och mycket annat.

Från början var målet för Miljonär innan 30 att bygga upp en ekonomisk trygghet, men efter ett tag väcktes drömmen att på sikt kunna leva på portföljens avkastning.

”Miljonär innan 30 och pensionär innan 40”.

Utöver att frekvent skriva i bloggen så är också Miljonär innan 30 mycket aktiv på Twitter under signaturen @miljonarinnan30. Med drygt 25 000 följare är han en av de större profilerna på ”finanstwitter”.


Investeraren

Namn:Nicklas Andersson
Startade:2008
Url:https://blogg.avanza.se
Följare:100 000+
Nicklas Andersson Investeraren

Nicklas Andersson är Avanzas omåttligt populäre sparekonom som syns i TV, bloggar och hörs i poddar. Han arbetar med att inspirera och motivera människor till ett bättre sparande. Av alla svenska influencers inom finans har Nicklas Andersson sannolikt den största räckvidden.

”Jag har varit intresserad av pengar i hela mitt liv.”

Anledningen till Investerarens popularitet är hans smittsamma entusiasm kombinerat med ett otroligt kunnande om aktiemarknaden och privatekonomi. Det stora intresset kom till under barndomen och redan under gymnasietiden investerade han hälften av de pengar han sparade.


Frida Bratt

Namn:Frida Bratt
Startade:2008
Url:https://www.nordnet.se/blogg
Följare:20 000+
Frida Bratt Nordnet

Frida Bratt har arbetat som sparekonom för Nordnet i ett par år, men kommer från en bakgrund som ekonomijournalist på bland annat Placera, DN, SvD och Expressen.

Frida Bratt förekommer i TV-soffor och nyhetsartiklar men har också ett Twitter-konto (@FridaNordnet) som hon aktivt fyller på med tips och åsikter. Ämnena rör främst privatekonomi, men många gånger är hon också frispråkig i ekonomipolitiska frågor vilket har gjort henne mycket populär och hennes följare lojala.


Petrusko

Namn:Anonym
Startade:2014
Url:https://petrusko.blogspot.com
Följare:30 000+
Petrusko är anonym

Petrusko driver en av Sveriges största bloggar om sparande och utdelningsinvesteringar. Redan som 10-åring började intresset för dessa frågor växa och idag är han en respekterad och omtyckt finans-influencer.

Sedan 2014 driver han bloggen Petrusko, men var länge innan dess aktiv på diverse forum och sajter på nätet, exempelvis Börssnack.

Mina innehav ger mig utdelning minst tre gånger per månad.

Petrusko är framförallt känd för sitt vurmande för utdelningsaktier. Hans strategi kallas för Dividend Carpet Bombing och innebär i korthet att han satt samman en portfölj som ger utdelning varje månad på året. Strategin skapar ett extremt starkt kassaflöde vilket gör det möjligt att köpa mer aktier kontinuerligt.


Sparo

Namn:Micke Larsson
Startade:2016
Url:https://sparosverige.blogspot.com
Följare:150 000+
Micke Larsson Sparo

Många kallar Micke ”Sparo” Larsson för snål, han har inget banklån och en matbudget på 600 kr i månaden. Men Sparo själv ser det inte som snålhet, utan som aktiva val.

”Jag ser mig som en manlig motsvarighet till Spara i Spara och Slösa.”

Bloggen uppdateras dagligen och utöver det är Sparo aktiv på Twitter, frilandsskribent och ”humorist”. En allkonstnär med många strängar på sin lyra alltså. Han har lyckats bygga upp en enorm följarskara genom smarta privatekonomiska tips formulerade på ett minst sagt normbrytande sätt.


Minimalisterna

Namn:Elisabeth Byström och Johan Ernfors
Startade:2013
Url:https://minimalisterna.se
Följare:25 000+
"Minimalisterna" Elisabeth Byström och Johan Ernfors

Bloggen Minimalisterna startades 2013 av paret Elisabeth Byström och Johan Ernfors. Den har växt sig populär då allt fler inser att förenkling är ett effektivt verktyg för att hantera ett ständigt ökande tempo.

Inriktningen i bloggen är bred och handlar i grund och botten om att ett ”avskalat” liv får dig att må bättre. Denna inställning ramlar också över på privatekonomiska aspekter, exempelvis när det gäller ”prylbantning”.


Vanliga frågor om influencers

Vad är en influencer?

En influencer är en opionsbildare som uttalar sig för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen. Influencers kan vara kändisar, men begreppet syftar framförallt på förtroendeingivande personer med möjlighet att påverka specifika målgrupper.

Vad gör en influencer?

Influencers skapar content till digitala plattformar, content vars syfte är att engagera och väcka känslor. De har också en nära kontakt med sina följare, svarar på kommentarer och tar hand om samarbeten. Du som person blir en ”produkt” som släpper in främlingar på djupet.


Lämna en kommentar